Viestinnän ja markkinoinnin vinkkejä

Sisäinen ja ulkoinen viestintä määrittävät sitä miten esim. yritys nähdään asiakkaiden, työntekijöiden tai eri sidosryhmien silmin. Kaikkea ei voi tehdä kerralla valmiiksi ja siksi, etenemällä systemaattisesti eteenpäin, voidaan myös mitata saavutettavia tuloksia. Viestintä on kokonaisvaltainen “laji”, jossa kaikki vaikuttavat kaikkeen.

Tässä muutamia vinkkejä:

1) Yrityksen strategia: miten esim. yrityksen strategia kohtaa arjen eli sen todellisen tekemisen. Onko strategiassa otettu huomioon se, miten yrityksestä viestitään ulospäin. Jos strategiaa ei ole, tehkää sellainen. Strategiaa voi korjata matkan varrella, jotta suunta pysyy oikeana.

2) Etene määrätietoisesti ja loogisesti. Tämä selkeyttää ajatuksia, tekemistä ja työkaluja/ohjelmistoja, joita työssä tarvitaan.

3) Määritä mittarit: ole realisti. Kaikkea ei voi saavuttaa yhdessä yössä. Mittarit oman koon mukaan.

4) Valitse sopivat yhteistyökumppanit, kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Lue lisää tästä.

5) Valitse kanavat, joissa olette mukana. Muista somepreesens, kun olette somessa. Asiakkaat, seuraajat ja sidosryhmät odottavat riittävän usein postauksia eli kuulumisia. Valjasta tähän tehtävään henkilö, jolla on siihen taidot ja aikaa.

6) Muista ottaa huomioon mm. GDPR sekä muut lait ja asetukset, jotka omaa toimialaasi koskettavat.

Tuloksellinen markkinointi ja viestintä eivät ole ennustusta, lottoamista eikä “pää kolmantena jalkana” juoksemista. Se on taktista etenemistä, jota voidaan mitata etukäteen määritellyillä kriteereillä. Nämä kriteerit jokainen yritys määrittelee itselleen sopiviksi.